




In opdracht van de openbare Montessorischool Valkenbos in Den Haag en de BSO van 2Samen is samen met kinderen, leerkrachten en ouders het schoolplein ontworpen. Aanleiding van deze opdracht was de sloop en nieuwbouw van deze school.
Het uitgangspunt was een mooi stedelijk ommuurt plein met prachtige bomen. Het schoolplein en school zijn gesitueerd in een wijk uit de jaren 30. De wijk kent een zeer hoge dichtheid aan woningen en is kinderrijk.
De school staat in de Cederstraat, een woonstraat in de wijk Valkenbos. De rooilijn ligt ten opzichte van de woningen naar achteren verschoven zodat er een ruimte ontstaat voor het schoolplein. Het plein is met een prachtige muur met hek afgeschermd aan de straatkant. De school wilde een spannend plein waar veel te beleven viel. Graag ook groen in deze stedelijke omgeving. Lekker spelen met water, leren van plantjes, klimmen en klauteren maar ook lekker voetballen. De kunstenaar Sander Bokkinga ontwierp het opberghok die mooi geïntegreerd wordt in het plan en dat naast opbergen ook bespeelbaar is.
Voor het realiseren van het plein kreeg de school een subsidie van het fonds 1818. Ook heeft de school met activiteiten geld op gehaald en kreeg het steun van het stadsdeel.
Het ontwerp is gebaseerd de gouden regels van Montessori. Dit is vertaald naar een patroon van lijnen en vlakken van verschillende grootte en loopt van gevel tot gevel. Het patroon zorgt voor orde en samenhang waarbinnen het grote programma is geplaatst en is tegelijkertijd een aanleiding tot spel en beweging. Binnen dit patroon zijn vlakken met een andere textuur gemaakt; kunstgras, een driedimensionale klimbult en houtsnippers. Op dit plein zijn los allerlei speelobjecten, speelaanleidingen, een podium, moestuintjes en het kunstwerk geplaatst. Toch onderling verbonden zodat er een reeks ontstaat van aanleidingen, route voor beweging.
Door de beperkte ruimte is er gezocht naar dubbelgebruik, het podium is naast buitenklas en fotoplek ook een plek waar de ouders zich verzamelen voor het ophalen van de kinderen. Net als de rand langs de moestuintjes.
Het lijnen patroon zorgt voor een tijdloos kader waarbinnen kleine veranderingen mogelijk zijn. In de afgelopen jaren zijn de wensen van de kinderen op onderdelen veranderd en zijn er wijzigingen toegepast. Zonder dat dit de eenheid van het plein heeft aangetast.
Het plein is opgedeeld in een schoolpleinen een plein voor de BSO. Samen een plein van 800 m2. De scheiding tussen beide pleinen is natuurlijk vormgegeven met houten palen. Op het plein wordt het regenwater opgevangen, is er een moestuin en is het bestaande groen geïntegreerd.
Het plein is buiten schooltijd ook te gebruiken voor de kinderen uit de buurt. Er is een sleutel aanwezig waarmee de buren het plein in de avond afsluiten.